Wymagane dokumenty
Zakres czynności
Przy sporządzaniu każdej czynności notarialnej (także przy poświadczeniach odpisów lub podpisów) klient zobowiązany jest okazać notariuszowi ważny dokument tożsamości (dowód osobisty, kartę pobytu lub paszport) wraz z oryginałami niezbędnych dokumentów. Posiadanie przy sobie ważnego dokumentu potwierdzającego tożsamość jest warunkiem koniecznym do przystąpienia do aktu notarialnego.
Ponadto na około 3-4 dni przed planowaną datą aktu notarialnego należy dostarczyć do siedziby Kancelarii komplet wymaganych dokumentów (osobiście, kurierem, pocztą lub drogą mailową (skan lub zdjęcia cyfrowe)).
Poniższy wykaz dokumentów jest jedynie przykładowy, w zależności bowiem od złożoności stanu faktycznego notariusz może żądać przedłożenia innych, dodatkowych dokumentów. W celu uzyskania listy niezbędnych dokumentów prosimy o wcześniejszy kontakt mailowy bądź telefoniczny z Kancelarią.
Sprzedaż lub darowizna działki
- odpis zwykły z księgi wieczystej bądź wydruk księgi wieczystej pobrany ze strony ministerstwa sprawiedliwości;
- dokumenty geodezyjne:
- wypis z rejestru gruntów;
- wypis z kartoteki budynków (w przypadku działki zabudowanej);
- w przypadku odłączania działki do nowej księgi wieczystej wypis z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej dla nowo odłączanej działki oraz wypis dla działek pozostawionych w księdze wieczystej;
- w przypadku podziału nieruchomości mapa sytuacyjna do celów prawnych z projektem podziału oraz ostateczna decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości.
- dokument stanowiący podstawę nabycia (np. wypis aktu notarialnego, decyzja, prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia);
- zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego stwierdzające, że podatek od spadków i darowizn został zapłacony lub że nabycie jest zwolnione od podatku albo że zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia – w sytuacji, gdy :
- nabycie nastąpiło w drodze spadku lub zasiedzenia,
- nabycie nastąpiło w drodze darowizny, polecenia darczyńcy, nieodpłatnego zniesienia współwłasności i zachowku po dniu 01 stycznia 2007 roku,
- zaświadczenie o miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub zaświadczenie o jego braku bądź decyzja o warunkach zabudowy;
- zaświadczenie z Urzędu Gminy, że nieruchomość jest/nie jest objęta uchwałą Rady Gminy o ustanowieniu obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji,;
- zaświadczenie ze Starostwa, że nieruchomość jest/nie jest objęta uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją starosty określającą zadania z zakresu gospodarki leśnej;
- dane z dowodów osobistych/paszportów osób biorących udział w czynności (dane osobowe: imiona, nazwisko, imiona rodziców, miejsce zamieszkania, nr dowodu osobistego i data jego ważności, PESEL, dodatkowo w przypadku firm – aktualny odpis z KRS lub wpis do ewidencji działalności gospodarczej, REGON, NIP);
- wartość rynkowa nieruchomości,
- warunki i data wydania działki,
- numer rachunku bankowego,
- w przypadku działki zabudowanej zaświadczenie, z którego wynika, że w domu mieszkalnym nikt nie jest zameldowany (zależy od uzgodnień między stronami),
- umowa kredytowa i inne dokumenty bankowe.
Sprzedaż lub darowizna lokalu z księgą wieczystą
- odpis zwykły z księgi wieczystej bądź wydruk księgi wieczystej pobrany ze strony ministerstwa sprawiedliwości
- wypis z rejestru gruntów i wypis z rejestru lokali,
- dokument stanowiący podstawę nabycia (np. wypis aktu notarialnego, prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia)
- zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego stwierdzające, że podatek od spadków i darowizn został zapłacony lub że nabycie jest zwolnione od podatku albo że zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia – w sytuacji, gdy :
- nabycie nastąpiło w drodze spadku lub zasiedzenia,
- nabycie nastąpiło w drodze darowizny, polecenia darczyńcy, nieodpłatnego zniesienia współwłasności i zachowku po dniu 01 stycznia 2007 roku,
- zaświadczenie z Urzędu Gminy, że nieruchomość jest/nie jest objęta uchwałą Rady Gminy o ustanowieniu obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji (wydaje gmina),
- zaświadczenie, z którego wynika, że w lokalu nikt nie jest zameldowany,
- zaświadczenie, z którego wynika, że na lokalu nie ciążą zaległości z tytułu opłat eksploatacyjnych,
- dane osobowe stron czynności z dowodów osobistych/paszportów,
- wartość rynkowa lokalu,
- warunki i data wydania lokalu,
- numer rachunku bankowego,
- umowa kredytowa i inne dokumenty bankowe.
Sprzedaż spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu
- zaświadczenie ze Spółdzielni (ważne do14 dni od daty wystawienia);
- odpis zwykły z księgi wieczystej, w przypadku gdy dla lokalu została założona księga wieczysta;
- dokument stanowiący podstawę nabycia (np. decyzja o przydziale, wypis aktu notarialnego, prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia);
- zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego stwierdzające, że podatek od spadków i darowizn został zapłacony lub że nabycie jest zwolnione od podatku albo że zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia – w sytuacji, gdy :
- nabycie nastąpiło w drodze spadku lub zasiedzenia,
- nabycie nastąpiło w drodze darowizny, polecenia darczyńcy, nieodpłatnego zniesienia współwłasności i zachowku po dniu 01 stycznia 2007 roku,
- zaświadczenie, z którego wynika, że w lokalu nikt nie jest zameldowany,
- dane osobowe stron aktu z dowodów osobistych/paszportów,
- wartość rynkowa lokalu,
- warunki i data wydania lokalu,
- nr rachunku bankowego,
- umowa kredytowa i inne dokumenty bankowe.
Testament
- dane osobowe strony (imiona, nazwisko, imiona rodziców, stan cywilny, nr dowodu osobistego lub paszportu PESEL, adres zameldowania, data i miejsce urodzenia),
- dane osoby powołanej do spadku bądź osoby wydziedziczonej (imiona, nazwisko, imiona rodziców, PESEL, data urodzenia, ewent. adres zamieszkania).
W przypadku testamentu z zapisem windykacyjnym dane przedmiotu zapisu windykacyjnego – np. nr księgi wieczystej, położenie, oznaczenie i obszar przedmiotu zapisu windykacyjnego.
Pełnomocnictwo
- dane osobowe mocodawcy (imiona, nazwisko, imiona rodziców, stan cywilny, nr dowodu osobistego lub paszportu, PESEL, adres zameldowania),
- dane osobowe pełnomocnika (imiona, nazwisko, imiona rodziców, PESEL, adres zameldowania),
- określenie czynności do której ma zostać umocowany pełnomocnik.
Akt poświadczenia dziedziczenia
- akt zgonu spadkodawcy,
- testament spadkodawcy jeżeli został sporządzony,
- akty stanu cywilnego spadkobierców: akty urodzenia lub akty małżeństwa (kobiety zamężne),
- numer PESEL zmarłego,
- nr księgi wieczystej nieruchomości, która wchodzi w skład spadku po zmarłym,
- oświadczenia o przyjęciu/odrzuceniu spadku (jeśli zostały złożone).
Umowa majątkowa małżeńska
- odpis skrócony aktu małżeństwa,
- dane osobowe stron aktu (imiona, nazwisko, imiona rodziców, nr dowodu osobistego lub paszportu PESEL, adres zameldowania).
Oświadczenie o przyjęciu / odrzuceniu spadku
- odpis skrócony aktu zgonu spadkodawcy,
- dane osobowe z dowodu osobistego bądź paszportu osoby stawającej do aktu
- informacja o pozostałych spadkobiercach ustawowych i testamentowych: imiona, nazwiska, adresy zamieszkania,
- informacje o osobach, które już przyjęły / odrzuciły spadek.
- W przypadku odrzucenia w imieniu małoletniego – dane osobowe małoletniego i nr PESEL, odpis skrócony aktu urodzenia, zgoda sądu opiekuńczego na dokonanie czynności.
Umowa spółki
- dane wspólników – imiona, nazwisko, imiona rodziców, nr i seria dowodu osobistego/paszportu, PESEL, adres zamieszkania,
- informacje dotyczące postanowień umowy spółki: firma, siedziba, kapitał zakładowy, ilość oraz wartość udziałów wraz ze sposobem ich objęcia (pokrycia), przedmiot działalności spółki, skład organów spółki.